CMENTARZ PARAFIALNY
REGULAMIN CMENTARZA RZYMSKOKATOLICKIEGO W GOŁĘBIU, ZARZĄDZANEGO PRZEZ KOŚCIÓŁ P.W. ŚW. FLORIANA I ŚW. KATARZYNY
Cmentarze są świętymi miejscami spoczynku osób zmarłych oraz modlitwy, dlatego Kościół otacza je szczególną troską. Celem zapewnienia należnej czci zmarłym oraz dla porządku i utrzymania właściwego stanu estetycznego, powierza się te cmentarze wraz z ich urządzeniami szczególnej dbałości osób wykonujących na ich terenach prace i odwiedzających groby swoich bliskich oraz zaleca się stosowanie poniższego regulaminu.
Rozdział 1
Przepisy ogólne
- Przepisy niniejszego Regulaminu są zgodne z ustawą o cmentarzach i chowaniu zmarłych z dnia 31 stycznia 1959 r., oraz Rozporządzeniem Ministrów Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz Zdrowia i Opieki Społecznej w sprawie urządzania cmentarzy, prowadzenia ksiąg cmentarnych oraz chowania zmarłych z dnia 20 października 1972 r., wraz z późniejszymi zmianami.
- Cmentarz Parafialny w Gołębiu jest cmentarzem wyznaniowym należącym do Parafii Rzymskokatolickiej pod wezwaniem Św. Floriana i Św. Katarzyny w Gołębiu.
- Stanowi on jedyne wyznaczone miejsce na terenie parafii, gdzie można dokonywać pochówku zwłok lub szczątek zmarłych, zgodnie z obowiązującym prawem.
- Zarządcą Cmentarza Parafialnego jest Parafia Rzymskokatolicka w Gołębiu, w imieniu której działa Proboszcz Parafii.
- Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- zarządzaniu cmentarzem – rozumie się przez to usługi cmentarne, do których należy: przyjmowanie zwłok do pochowania i zawieranie umów o użytkowanie grobu, przyjmowanie opłat cmentarnych, prowadzenie przewidzianej prawem ewidencji i dokumentacji, utrzymanie porządku, kopanie, murowanie i zasypywanie grobów, ekshumacje, obsługa uroczystości pogrzebowych i piecza nad ich godnym przebiegiem, wykonywanie wszelkich prac związanych z ogrodzeniem, zagospodarowaniem i utrzymaniem terenu cmentarza, które to czynności należą do kompetencji Zarządcy.
- dysponencie grobu – rozumie się przez to osobę, która ma zawartą z Zarządcą umowę na użytkowanie grobu, w imieniu i za zgodą wszystkich osób posiadających do niego prawo.
- prawie do grobu – rozumie się przez to określenie zakresu, czyli przedmiotu osobistych i materialnych uprawnień najbliższej rodziny wobec miejsca pochowania bliskiej osoby. Obejmuje to w szczególności dochowanie, przebudowę grobu, ekshumację, postawienie nagrobka i inne czynności z tym związane.
- prawie do pochowania – rozumie się przez to określenie podmiotów w porządku określonym przez art. 10 ust. o cmentarzach i chowaniu zmarłych, posiadających uprawnienia do pochówku i w konsekwencji do miejsca pochowania osoby bliskiej.
- grobie murowanym – rozumie się przez to dół, w którym boki są murowane a nad trumną wykonuje się sklepienie.
- grobie ziemnym – rozumie się przez to dół, w którym chowa się trumnę ze zwłokami i zasypuje ziemia wydobytą z tego dołu.
- grobie urnowym – rozumie się przez to rodzaj grobu murowanego o określonych wymiarach.
- Kościół jest właścicielem gruntów, drzewostanu i grobów, jako ściśle związanych z gruntem i wszystkich urządzeń znajdujących się na terenach cmentarzy. Za właścicieli nagrobków uważa się dysponentów grobów.
- Zarządca wykonuje usługi cmentarne na podstawie niniejszego regulaminu stosując określone procedury i cenniki.
- Wobec osób nie stosujących się do regulaminu będą wyciągane konsekwencje prawne i administracyjne.
Rozdział 2
Przepisy porządkowe
- Osoby przebywające na terenie cmentarza obowiązane są do zachowania ciszy, powagi i szacunku należnego zmarłym, dbania o porządek i czystość na odwiedzanych grobach i na terenie całego cmentarza.
- Wszelkie prace przy grobach (w szczególności budowa katakumb, stawienie nagrobków, wykonanie opasek wokół nagrobków), które wpływają na kształt architektury cmentarza winny być zgłaszane w kancelarii cmentarza.
- Niedozwolone jest na terenie cmentarza:
- deptanie po grobach,
- przebywanie osób w stanie nietrzeźwym, palenie papierosów,
- niszczenie zieleni i pojemników na śmieci,
- wyrzucanie śmieci w miejscach do tego nie przeznaczonych,
- wypalanie śmieci,
- wprowadzanie psów i innych zwierząt,
- jeżdżenie rowerem,
- ustawianie ławek, ogrodzeń itp., sadzenie drzew i krzewów.
- handlowanie i zarobkowanie w inny sposób bez zgody Zarządcy,
- wjeżdżanie pojazdami mechanicznymi bez zgody Zarządcy.
- Krzyże mogą być ustawiane wyłącznie na mogiłach (umocowane trwale). Symbole religijne i inne elementy nagrobków ustawione na przejściach lub położone na mogiłach (nietrwale), mogą być usunięte przez pracowników Zarządcy.
- Miejsca grzebalne podlegają opłatom za użytkowanie zgodnie z cennikiem.
Rozdział 3
Organizacja uroczystości pogrzebowych
- Liturgia pogrzebu w obrządku rzymskokatolickim obejmuje nabożeństwo w kościele parafialnym, procesję do grobu i złożenie ciała w grobie.
- Przyjęcie zmarłego do pogrzebu odbywa się na wniosek osoby uprawnionej do pochowania ( art. 10. ust. o cm. o chow. zm.) i po:
- udokumentowaniu prawa do grobu,
- złożeniu w kancelarii cmentarza karty zgonu zarejestrowanej w USC,
- złożeniu oświadczenia, że zmarły był osobą wierzącą oraz wskazaniu parafii, która będzie obsługiwać liturgię pogrzebu,
- wniesieniu przewidzianych cennikiem opłat.
- Podczas liturgii pogrzebowej obowiązuje zakaz otwierania trumny (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi z dnia 7 grudnia 2001 r. – §6 pkt 1).
- Do załatwienia formalności związanych z organizacją liturgii pogrzebu osoba uprawniona do pochowania może upoważnić inną osobę fizyczną lub prawną przez złożenie w kancelarii oświadczenia przewidzianego regulaminem.
- W trosce o godną organizację liturgii pogrzebowych Zarządca ściśle współpracuje z firmami pogrzebowymi, .
- Pogrzeby są przyjmowane przez kancelarię parafialną w kolejności zgłoszeń, w wolnych godzinach od poniedziałku do piątku. W nadzwyczajnych sytuacjach możliwa jest organizacja pogrzebu w sobotę.
- Zezwala się na dochowywanie urn do istniejących grobów.
Rozdział 4
Prowadzenie ewidencji i dokumentacji cmentarza
- Zgłaszanie wszelkich spraw dotyczących grobów i cmentarzy odbywa się wyłącznie w kancelarii parafialnej.
- Proboszcz zleca zadania do wykonania kierownikowi cmentarza.
- Kancelaria przechowuje i uaktualnia dokumentację grobów:
- kartoteki grobów ( w porządku: sekcja, rząd, numer ),
- dokumentację związaną z dysponowaniem grobem,
- archiwariusze ( wewnętrzną dokumentację czynności zlecanych przy grobie ),
- karty zgonu,
- księgę cmentarną ( zmarłych ), w formie tradycyjnej i elektronicznej,
- plansze sekcji z naniesionymi grobami.
- Dane osobowe, przetwarzane i przechowywane w zbiorze danych Zarządcy, podlegają ochronie w myśl przepisów ustawy o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1997 roku (Dz. U. z 2002 r., nr 101, poz. 926) – z wyłączeniem art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 2 cyt. ustawy. Administratorem danych jest Zarządca.
- Gromadzone dane w systemie informatycznym a także w formie tradycyjnej są odpowiednio zabezpieczone w sposób uniemożliwiający ich nieuprawnione przetwarzanie.
- Dysponent grobu przekazując swoje dane Zarządcy, wyraża jednocześnie zgodę na ich gromadzenie i przetwarzanie w niezbędnym zakresie, a osobie której dane znajdują się w zbiorze danych Zarządcy, na każde żądanie przysługuje prawo do wglądu i uaktualnienia swoich danych.
- Odbiorcą zgromadzonych danych może być każda osoba fizyczna i prawna, która zwróci się do Zarządcy z pisemnym wnioskiem, zawierającym informacje dotyczące Wnioskodawcy, jego stopnia pokrewieństwa, oraz dokładne określenie celu i zakresu wykorzystania udostępnionych danych, z zastrzeżeniem punktu 8.
- Informacje dotyczące Dysponentów grobów i osób pochowanych w danym grobie przekazywane są wyłącznie najbliższej rodzinie, a kontakt pomiędzy dysponentami grobów odbywa się jedynie za pośrednictwem Kancelarii.
- Każdy grób powinien mieć dysponenta, czyli osobę posiadającą aktualną umowę z Zarządcą na jego użytkowanie.
- Po złożeniu podania w kancelarii parafialnej i jego akceptacji przez Proboszcza prawo do dysponowania grobem powstaje z chwilą uiszczeniu opłaty administracyjnej.
- Prace wykonywane przy grobie, których nie zgłoszono w kancelarii parafialnrj, i które nie zostały opłacone, nie zmieniają określonej w dokumentacji kwalifikacji grobu.
- Przekazanie dysponowania grobem osobom nie posiadającym prawa do pochowania może nastąpić wyłącznie w sytuacji gdy grób jest pusty.
- Grób ziemny, oraz murowany pojedynczy – jednokatakumbowy może ulec likwidacji gdy upłynęło 20 lat od ostatniego pochowania i nie uiszczono opłaty przedłużającej użytkowanie grobu (art. 7 ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych).
- Jeżeli grób murowany jest opuszczonym zawaliskiem i Zarządca nie ma żadnego kontaktu z rodziną to można go użyć do ponownych pochówków. Szczątki osób zmarłych z takiego grobu są składane pod nowo wybudowany grobowiec.
- Tuje/żywotniki nasadzone przy grobach są usuwane na koszt wnioskodawcy.
- Uznaje się, że decyzje dysponenta grobu są składane zawsze za wiedzą i zgodą wszystkich uprawnionych ( pochowanie, ekshumacja, zmiana stanu prawnego itp. ). Uprawnieni do grobu mają prawo składania zastrzeżeń od decyzji dysponenta.
- Osoby składające przed Zarządcą oświadczenia ponoszą całkowitą odpowiedzialność za ich treść. W przypadku ujawnienia i udokumentowania oświadczenia nieprawdy, zawarte umowy o dysponowanie grobem automatycznie wygasają.
Rozdział 5
Prowadzenie prac na terenach cmentarzy
- Budowa i przebudowa grobu jest realizowana na wniosek dysponenta grobu.
- Ekshumacje są przeprowadzane zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi z dnia 7 grudnia 2001r. oraz warunkami określonymi przez Sanepid.
- Po ekshumacji z grobu ziemnego umowa o użytkowanie grobu automatycznie wygasa a miejsce przechodzi do dyspozycji Zarządcy.
- Obowiązkiem Zarządcy jest dbałość o czystość i porządek na terenie cmentarza.
- Drzewostan podlega okresowej pielęgnacji (wycinka drzew zagrażających, chorych, podkrzesywanie ).
- Tereny sekcji podlegają okresowemu sprzątaniu i usuwaniu śmieci ( pozostałości nagrobków, krzyże niezwiązane z grobami, stare ławki itp.).
- Śmieci z terenów cmentarzy są usuwane cyklicznie przez Zarządcę.
- Do dysponenta grobu należy dbałość o czystość i porządek przy grobie oraz stan techniczny nagrobka.
Rozdział 6
Przyjmowanie opłat
- Opłaty są pobierane przez kancelarie parafialną zgodnie z cennikiem
- Wysokość opłat wynika z kosztów funkcjonowania i utrzymania estetyki cmentarzy.
- Aktualny cennik znajduje się w kancelarii parafialnej.
Rozdział 7
Firmy zewnętrzne
( zasady wykonywania usług na terenach cmentarzy
przez inne podmioty )
- Podmioty wykonujące wszelkie prace na terenie cmentarz zobowiązane są do uzyskania od Zarządcy jednorazowego pozwolenia na wykonanie usługi po uiszczeniu stosownej opłaty administracyjnej.
- Wszyscy Wykonawcy mają prawo do świadczenia usług na jednakowych warunkach.
- Od Wykonawców oczekuje się przestrzegania umów i wykonywania usług o najwyższym stopniu jakości i dbałości o czystość cmentarza.
- Zarządca nie ponosi odpowiedzialności za pracowników firm zewnętrznych wykonujących prace na cmentarzu.
Regulamin uaktualniony 9.07.2017
Proboszcz Parafii Św. Floriana i Św. Katarzyny
Ks. Jerzy Węzka